1.7.05

Prostituutiota Ruotsissa

Tukholmassa kahden viikon kenttätyöjaksolla. Haastattelen täällä prostituoituja ja heidän asiakkaitaan, tavoitteena selvittää, mitä prostituution arki on asiakkuuden kriminalisoineessa Ruotsissa. Jo näin muutaman päivän perusteella näyttäisi siltä, että suurin osa kaupallisesta seksistä toimii kuten Suomessakin, hinnat vain ovat nousseet. Näin lyhyellä jaksolla en kuitenkaan pääse kunnolla käsiksi paritusprostituutioon ja mahdolliseen ihmiskauppaan, joista on kuulunut lahden yli hurjia huhuja.

23.6.05

Tampere ei julistaudu GATS-vapaaksi

Eilinen valtuusto käsitteli – tai siis jätti käsittelemättä – kommunistien Heinosen aloitteen Tampereen julistamiseksi GATS-vapaaksi vyöhykkeeksi. Asian käsittelyn kohdalla kokous oli kestänyt jo 8 tuntia ja kello yli puolen yön, joten periaatteessa vähäinen keskustelu oli ihan ymmärrettävää. Harmittamaan jäi kuitenkin virkamiesten tyly vastaus, että ei ole toimivaltaa.

Aloitetta käsitelleet hallintohenkilöt eivät vastauksesta päätellen olleet ymmärtäneet, mistä oli kysymys. Julistautumalla ”GATS-vapaaksi” kaupungit ja alueet kritisoivat epäreiluja pelisääntöjä, joilla maailmankauppaa rakennetaan. Ne vaativat myös paikallisille toimijoille mahdollisuutta osallistua sellaiseen päätöksentekoon, joka oleellisesti vaikuttaa heidän elämäänsä. Kyse on siis poliittisesta julkilausumasta, ei konkreettisesta irtautumisesta kansainvälisistä sopimuksista, mihin tietenkään ei ole toimivaltaa.

GATS-kampanjasta saa lisätietoja mm. osoitteesta globalisaatio.net. GATS-vapaiksi alueiksi ovat ilmoittautuneet jo tuhannet alueet, muun muassa Wien, Pariisi, Oxford, Sydney ja Kanadan kuntaliitto.

9.6.05

Oxfordissa pääsee hoitoon

Terveiset Oxfordin maaseudulta. Saasteisen Lontoon jälkeen ilma tuntuu kirkkaalta ja Englannin maaseutu on täällä kauneimmillaan. Eilen sain tilaisuuden seurata maan parjattua julkista terveydenhoitoa, kun ystäväperheeni isäntä päätti vihdoin varata lääkäriajan hiljalleen kipeytyneeseen selkään. Aika löytyi samalle päivälle! Kun tätä päivittelin, oli ystäväni hämmästynyt: ”eikö teillä Suomessa sitten pääse lääkärille saman tien?”

20.5.05

Lobbausta

Eilen olimme lautakunnan kanssa kalliilla päivällisillä OAJ:n kutsumana. Näitä tällaisia lobbauskestityksiä tulee tavallisille rivivaltuutetuillekin kohtuullisen usein. Kaupunginhallituksen jäsenten ei varmaan tarvitse ikinä laittaa ruokaa kotona...

Pormestarille tietä antakaa...

Kaupunginvaltuustossa päätettiin Tampereen kaupungin uudesta toimintamallista, jonka ”tavoitteena on vastata niihin tulevaisuuden haasteisiin, jotka asettavat kaupungin nykyisen johtamis- ja palvelujärjestelmän koetukselle”. Eniten keskustelua herättänyt uudistus on siirtyminen pormestari-järjestelmään. Pormestari on palkallinen luottamushenkilö, joka korvaa nykyisen kaupunginjohtajan ja toimii myös kaupunginhallituksen puheenjohtaja.
Pormestari valitaan valtuutettujen keskuudesta ja sen valitsee valtuusto. Esitys suorasta kansanvaalista hylättiin kokouksessa. Lehmänkauppapolitiikka voitti. Muun vasemmistoryhmän mukana myös minä äänestin suoraa kansanvaalia vastaan, mistä kannan täyden poliittisen vastuun.