22.9.06

Erillisluokat Olkahisten koulussa

Olkahisten koulussa aloitti tänä vuonna erilliset ekaluokat tytöille ja pojille. Idea perustuu havaintoon, että pojat pärjäävät järjestäen tyttöjä huonommin. Nyt poikaluokassa asioita opitaan ”poikamaisten” virikkeiden avulla, esimerkiksi autojen tai urheilun. Opettajien kommentit ensimetreiltä ovat olleet myönteisiä: pojat tuntuvat kiinnostuneemmilta opiskelemaan ja toisaalta tyttöluokassa uskalletaan paremmin ottaa osaa ja esiintyä.

Vaikka kuulin uudistuksesta jo jonkin aikaa sitten, en ole oikein osannut päättää mielipidettäni. Jotenkin tämä tuntuu askelelta takaisin erillisten tyttö- ja poikakoulujen aikakauteen. Ajattelen, että suurin osa oman sukupolveni naisten saavuttamasta tasa-arvosta juontaa juurensa yhtenäiseen peruskouluun, jossa tytöt ja pojat oppivat pienestä pitäen toimimaan yhdessä. Minua myös mietityttää, johtaako mekaaninen sukupuolijako luokkien sisällä kasvaneeseen yhdenmukaisuuden paineeseen, poikatyttönä en olisi itse viihtynyt ”tyttöjen juttuja” korostavassa luokassa. Ja entäs ne pojat, joita autot ja urheilu eivät voisi vähempää kiinnostaa? Minkä verran uudistus antaa elintilaa ”poikamaisille” tytöille ja ”tyttömäisille” pojille?

Toisaalta, olen myös huolehtinut jo pitkään poikien heikkoa kouluosaamista. On hirveä kohtalo pudota kärryiltä 7-vuotiaana ja sitten istua koulussa uusintamassa huonommuuttaan seuraavat yksitoista vuotta. Nykyinen koulujärjestelmämme näyttää – yksinkertaistaen – tekevän pojista häiriköitä ja tytöistä alisuoriutujia. Kuten lapsiin erikoistunut sosiaalityöntekijä –ystäväni totesi, nykykoulu on perverssi systeemi johon terve lapsi luonnollisesti reagoi.

No, ainakin on hyvä asia, että nyt aletaan tiedostaa, miten koulujärjestelmämme näyttää tuottavan sukupuolten välistä eriarvoisuutta. On korkea aika yrittää fiksata systeemiä siihen suuntaan, että se tukisi yhtä lailla poikien kuin tyttöjenkin kasvua (mielellään rauhan, solidaarisuuden ja kriittisen ajattelun hengessä). Olkahisilla on asialle yritetty tehdä edes jotain. Me muut voidaan odotella kokeilun tuloksia ja samalla jatkaa miettimistä, löytyisikö ongelmaan muita ratkaisumalleja.

Ei kommentteja: