Jokaisessa yhteisössä esiintyy tilanteita, joissa aikuinen ihminen ei elätä itseään työllä. Tästä alkaa politiikka. On sovittava, milloin työttömyys on hyväksyttävää, mikä ylipäänsä määritellään työksi ja onko työtä tekemättömällä samat oikeudet ja ihmisarvo kuin muillakin.
Viime vuosien Suomessa ansiotyön ulkopuolelle jäämistä on ajateltu ensisijaisesti yksilön asenneongelmaksi. Työvoimapolitiikan inhimillisemmät juonteet näyttävät tallautuvan tämän tulkinnan alle. Vähitellen kasvaa huima työkkäri-Kela-sossu –pyörre, jonka piilotavoitteena on niin epämiellyttävä kyyti, että mikä tahansa työ millä tahansa ehdoilla alkaa maistua.
Ensin tulivat karenssien kiristykset ja vuodesta 2006 voidaan työmarkkinatuki lakkauttaa määrättömäksi ajaksi. Samaan aikaan on sallittu leikkaukset työvoimapoliittisista toimenpiteistä kieltäytyvän henkilön toimeentulotukeen. Sanktioiden perusteet jättävät harkintavallan viranomaisille. Niitä on jaettu esimerkiksi henkilöille, jotka ovat kieltäytyneet työskentelemästä laittomissa ja vaarallisissa olosuhteissa tai kyseenalaistaneet työkkärin ”hatunnostokurssien” mielekkyyden.
Sanktiopolitiikan seurauksena köyhät ovat nyt entistä köyhempiä. Pelkälle sossun toimeentulotuelle pudonneiden määrä kasvaa nopeasti ja jos kurittomuus jatkuu, voidaan tästä viimeisestäkin tuesta napsaista melkein puolet. Aikoinaan ihmisten auttamiseen laaditusta järjestelmästä on tulossa tunnoton murskain, jossa ihmisiltä viedään rahat, aika, itsetunto ja kunnia.
Keppien jytkeestä huolimatta ei odotettua tulosta vain synny. Pitkäaikaistyöttömyys on edelleen tuplat 80-luvun tasosta, jolloin vastaavia sanktioita ei ollut. Ihmisiä saadaan kyllä uhkailtua erilaisiin harjoitteluihin ja tukitöihin, mutta nämä toimenpiteet eivät näytä lisäävän työllisten nettomäärää. Jos tuolileikissä on 10 pelaajaa ja 9 tuolia, ei tuolien määrä siitä kasva, vaikka pelaajat olisivat kuinka motivoituneita.
Ehkä vika ei olekaan työttömissä, vaan ilmiön viranomaistulkinnassa. Kun työelämä säädetään vain voimakkaimpien hartialeveydelle, tehdään väistämättä melkoisesta osasta ihmisiä työmarkkinakelvottomia. Syntyy harha, että vain stahanovilainen supertyöläinen voi olla hyödyllinen ja arvostettu yhteisönsä jäsen.
Suurin osa meistä on jossakin vaiheessa elämäänsä vanha, huonokuntoinen, ylirasittunut, kriisissä, hoivavelvollinen tai jostakin muusta syystä vajaateholla. Armollisempi yhteiskunta ja työkulttuuri sietävät sen. Ymmärtävät, että elämä on.
(Lehtiyhtymälle 11.6.2011)
4 kommenttia:
Loistava kirjoitus!
Kiitos siitä!
"Tästä alkaa politiikka" toteat.
Niinpä. Ja vasuritkin olivat siellä. Kolmetoista päivää Säätytalon radiohiljaisuutta, kokoomusvetoista demokratian "riemuvoittoa". Kyllä siinä demokratialla kelpasi pyyhkiä lattiaa, kun "kynnyskysymyksiä" väännettiin.
Mitkä ovat ne kynnyskysymykset, jotka Kokoomuskin jakaa vasureiden kanssa? Ennen vaaleja niitä sai kyllä etsiä "kissoin ja koirin" eikä siltikään tahtonut löytyä.
Mutta nyt tuntuu vasureiden kynnyskysymykset tekevän kauppansa, jopa kokoomusvetoisessa hallituksessa, kun tarvitaan "vastuunkantajia". Joku tässä nyt kusettaa ja pahasti. Enkä epäile vasureita.
"Ihmisenmurskauskone" on ennen kaikkea Kokoomuksen luomus. Luuleeko vasureiden johto todella, että Kokoomus (lue: EK) on valmis purkamaan uusliberalistiset "koneensa" vain Arhinmäen julistaessa kynnyskysymyksiään? Älä unta nää.
Kokoomusvetoiseen hallitukseen vasureiden ei pidä mennä.
Vastuunkantajat alkavat seuraavien vaalien jälkeen loppua takkien kääntelyssä ja luottamusvajeen kasvaessa. Pirkanmaallakin alkaa vasureiden kansanedustajat jo olla kortilla.
Herätys, please!
Nyt olisi tuhannen taalan paikka pullauttaa Kokoomus ulos hallituksesta!
Siitä voisi aloittaa "ihmisenmurskauskoneiden" todelliset murskajaiset, eikö.
Olen samaa mieltä siitä, että neuvottelijat olisi pitänyt käynnistää uudella tunnustelijalla. Valitettavasti demarit eivät halunneet. Vaikea sitä on ihmistä väkisin pääministeriksi pistää.
vasemmistoliiton kynnyskysymykset löytyvät puolueen sivuilta: http://www.vasemmistoliitto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/1621.html
Ne määriteltiin siis puoluevaltuuston toimesta jo ennen vaaleja. Tulevat päivät näyttävät, mahdummeko tämän paperin kanssa hallitukseen.
Valta korruptoi. Jos oltaisiin ihmisen asialla, eikä valtaa tavoittelemassa, niin hallitusneuvotteluista olisi lähdetty jo aikaa sitten. Kokoomus tarjoaa Suomelle erittäin kylmää kuuria kuten esimerkiksi Voima-lehti hallitusneuvotteluista paljastaa, ja on turha yrittää puolustella, että mukanaolon oikeuttaisi muutaman oman pilkunpaikan saaminen ohjelmaan.
Nuo pienet parannukset kalpenevat sen rinnalla, että vasemmisto antaisi mandaattinsa Kokoomuksen uusliberaalille politiikalle. Kokoomus voisi silloin todeta "myös vasemmiston yhteiseen politiikkaan sitoutuneen".
Kysymys on tässä selkeän linjaeron tekemisestä ihmisten ehdoilla ja talouden ehdoilla lähtevän politiikan välille. Kuten itse teet tässä ansiokkaassa blogikirjoituksessasi.
Mutta jos nämä periaatteet mennään vallasta myymään, niin samalla hävitetään kaikki edellytykset vasemmistolaisen liikkeen nousta tässä maassa todelliseksi ja kasvavaksi vaihtoehdoksi.
Ihmiset tulevat vain sanomaan, olitte Kokoomuksen mukana, miksi teihin luottaisimme. Ja aivan perustellusti ja oikeutetusti, jos Kokoomuksen kelkkaan lähdetään. Sille ei ole YHTÄKÄÄN perustetta. Ei YHTÄ.
Suvi-Anne jo tämän virheen teki vallan perässä, se tiputtu Vasemmiston suosiota aina alle 7% asti. Eikai Paavo nyt myös tee samaa virhettä vallan sokaisemana, kun on ensin itse ollut auttamassa uuden nousun alkua?
Pahalta näyttää, sillä on täysin selvää, että Vasemmiston olisi pitänyt lähteä neuvotteluista pois jo aikaa sitten tai olla niihin lainkaan osallistumatta.
Nyt ollaan vain tukemassa kokoomuslaista politiikkaa, ja te tiedätte sen, kunhan henkilökohtainen valta ei sokaise.
Nyt omalletunnolle herätys ja pois Kokoomuksen kelkasta. Kasvot ja uskottavuuden voi ehkä vielä pelastaa.
"Valitettavasti demarit eivät halunneet".
Aivan. Ja toisaalta vasurit taas ovat hallitusneuvotteluissa mukana, koska demarit halusivat!
Miksiköhän demarit nyt taas halusivat?
Historian havinaako Lipposen hallituskausilta?
Kataisen vaihtoehdot hallituspohjasta ovat todella vähissä.
Nyt olisi vaikuttamisen paikka. Urpilainen vain puikkoihin Kataisen tilalle. Vasureiden pitäisi nyt tehdä omaa politiikkaansa eikä vain peesata demareita.
Vasureiden "kynnyskysymykset" ovat sen verran ympäripyöreä toivelista (parantaa, edistää, toteuttaa...), että tuskin tuottaa suuria vaikeuksia kirjoittaa hallitusohjelma niin väljäksi ja ylimalkaiseksi, etteikö siihen saisi sisällytettyä vasureiden kynyskysymysten mentäviä aukkoja.
Hallituksessa sitten "kynnyskysymyksistä", jos tulevat edes esille, päätetään päähallituspuolueiden "vastuunkantoon pohjautuvalla opastuksella".
Missä ovat muuten EU-kysymykset(ERVV, EVM)? Entä vaaliohjelma ja sen konkretia?
Köyhät eivät kaipaa mitään ministerisosialismilla höystettyä markkinaliberalismia, vaan konkreettisia vasemmistolaisia vaihtoehtoja kyykytykselle.
Lähetä kommentti