18.6.11

Hallitusohjelmasta

Lähes kuukauden väännön jälkeen on päätöksen aika, mennäkö hallitukseen vai oppositioon. Neuvotteluryhmän selkeä enemmistö päätyi suosittamaan hallitukseen menoa. Lopullisen päätöksen tekee puoluevaltuusto yhdessä eduskuntaryhmän kanssa ensi sunnuntaina.

Tässä merkinnässä perustelen lyhyesti, miksi olen sitä mieltä, ettei Vasemmistoliiton pitäisi osallistua hallitukseen. Olen pyrkinyt listaamaan nimenomaan hallitusohjelman pulmakohtia. kokonaiskuvan saamiseksi on siksi hyvä lukea rinnalla jotakin myönteisempää analyysiä tai sitten itse ohjelmaa.

Olen vakuuttunut siitä, että neuvottelijamme ovat tehneet todella hyvää työtä. Aikaa ja vaivaa ei ole säästelty, ja ilman meitä olisi moni asia ohjelmassa varmasti toisin. Erityisen iloinen olen siitä, miten tarmokkaasti ja kaikkia stereotypioita uhmaten näin ay-vasemmiston puolustavan norppia, visioivan tuulipuistoja ja vaativan sukupuolineutraalia avioliittoa – monta kertaa sain olla porukoistani todella ylpeä. Tärkeitä asioita myös saavutettiin, esimerkiksi työttömyysetuuksien (100e) ja toimeentulotuen perusosan (25e) tasokorotukset, lisäydinvoiman torppaus ja nuorisotakuu. Merkittävä asia on myös se, että verotus nyt ensimmäistä kertaa vuosiin kääntyy progressiivisempaan suuntaan.

Silti, tulossa on leikkaushallitus. Säästöt kohdistuvat erityisesti kuntiin, joiden tuloja tiputtaa sekä yhteisöveron alentaminen että valtionosuuksien pienentäminen. Tämä tietysti vaikuttaa suoraan kuntien peruspalveluihin. Hintojen ja palkkojen noustessa jo nollabudjetti merkitsisi kunnissa koulujen lakkauttamisia ja terveyskeskusten kesäsulkuja, miinusbudjetti tietysti enemmän.
- Leikkauksista kärsivät varsinkin pienet, köyhät tai maalaiset kunnat, joille valtionosuudet ovat tärkeä tulolähde. Lisäksi niiden kannettavaksi jäävät maatalouden mittavat säästöt, sekä tietysti se, että tienpidon korjausvelka kasvaa entisestään. Myöskään harvaan asuttujen alueiden joukkoliikenteen rapauttamista ei tällä ohjelmalla pysäytetä.
- Merkittäviä leikkauksia kohdistetaan myös Suomen akatemiaan, yliopistoihin sekä muuhun peruskoulun jälkeiseen rahoitukseen
- Itse pidän ikävänä signaalina sitä, että samaan aikaan kun uusiutuvia energiamuotojen tukia leikataan (25 milj), toteutetaan energiaintensiivisten yritysten huomattavat (lisä-) energiaverohelpotukset (120 milj). Tämä vie uskottavuutta ohjelman kauniilta ympäristömuotoiluilta.
- Kehitysyhteistyömäärärahoja ei leikata, mutta ne jäädytetään vuosiksi 13 ja 14. Se tarkoittaa, että asetetusta 0,7 % tavoitteesta ajaudutaan entistä kauemmaksi. (Vertailu tosin on hankalaa, sillä määrärahojen laskentaperusteita tullaan muuttamaan.)
- Kaikki leikkaukset eivät vielä ole tiedossa: syksyn budjettiriiheen on jätetty 100 miljoonan leikkaustarve ratkaistavaksi.

Edellisten seikkojen lisäksi ohjelmaan liittyy mielestäni merkittäviä epävarmuustekijöitä:
- Osallistuminen hallitusohjelmaan ei tarkoita vain Kreikan mahdollisen lisärahan tukemista. Se tarkoittaa myös, että Vasemmistoliitto sitoutuu äänestämään EU:n vakaussopimuksen puolesta. Oman arvioni mukaan kyseessä on eräs tämän vuosikymmenen tärkeimmistä päätöksistä. Vakaussopimuksessa me asetumme tukemaan IMF-tyyppisten uusliberalisointiohjelmien toteuttamista velkamaissa, esimerkiksi palvelujen yksityistämistä, sosiaaliturvan leikkauksia ja julkisen omaisuuden myyntiä. Eurooppaan ollaan nyt luomassa nyrkkiä, joka entisestään segmentoi pankkien turvattua asemaa ja uhkaa kaikkia vasemmistolle tärkeitä arvoja. Kaiken lisäksi järjestelmästä kaavaillaan sillä tavoin ”itsenäistä”, että hyväksymisen jälkeen on Suomen vaikutusvalta mekanismiin varsin rajattu.
- Tavalliseen tapaan on hallitusohjelmassa mainittu monia hienoja asioita, joihin ei kuitenkaan ole rahoitusta. Näiden osalta voi vain todeta, että jos lisäeuroja ei jostain ilmaannu, jäävät kirjauksetkin toteutumatta. Tähän ryhmään kuuluvat omalta neuvottelualueeltani mm. eläinten oikeuksien parantaminen, luomu- ja lähituotannon edistäminen, joukkoliikennetuki, pienyrittäjien asema ja laajakaistan valtakunnallistaminen.
- Kolmas iso epävarmuustekijä on yleinen taloustilanne. Monet asiantuntijat ennustelevat Eurooppaan vaikeaa taantumaa, mutta hallitusohjelma on viritetty pienenevän työttömyyden ja kasvavan talouden ennusteelle. Ohjelman yhteydessä on sovittu säännöllisistä välitarkastuksista. Tämä tarkoittaa, että taloustilanteen heikkeneminen vaarantaisi hallituskauden loppupuoliskolle jätetyt uudistukset (muun muassa opintotuen sitomisen indeksiin), ja merkitsisi lisäleikkauksia.
- Kaikki työelämän uudistukset siirrettiin sovittavaksi kolmikannassa. Me emme siis vielä tiedä, tuleeko seuraava hallitus parantamaan esimerkiksi vuokratyöntekijöiden tai pätkätyöläisten asemaa.


Viestin arviot perustuvat hallitusohjelman lisäksi sen tekemisessä käytettyihin tausta-aineistoihin ja asiantuntija-arvioihin. Koska palikat kuitenkin muuttuvat neuvotteluissa koko ajan, voivat yksityiskohdat olla joiltain osin virheellisiä.

38 kommenttia:

Touko Apajalahti kirjoitti...

Uskotko siis, että eduskunnasta löytyisi kestävä hallituspohja, jonka ohjelmalla suomi olisi neljän vuoden kuluttua ympäristöystävällisemmässä, oikeudenmukaisemmassa ja suvaitsevaisemmassa kunnossa kuin tällä kuuden puolueen neuvottelemalla ohjelmalla?

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos kirjoituksesta, ja hyvästä työstä neuvotteluissa! Voisitko lisäksi vielä kertoa miten ajattelet oppositiosta käsin vaikutettavan noihin listaamiisi asioihin ja edistettävän vasemmiston tavoitteita?

Keiju kirjoitti...

Hyvä Anna! Erityisen moneen ihmiseen Arkadianmäellä ei voi luottaa, mutta sinä et vieläkään vaikuta petturilta. :)

Anonyymi kirjoitti...

Hmm.. todella hyviä havaintoja, hyvin muuten taisteltu neuvotteluissa tällä koko vasemmiston yhteisäänimäärällä, kiitos siitä! - mutta, ihmettelen että miten vaikka noissa erittäin tärkeissä kolmikantaneuvotteluissa pärjätään jos jäädään niistä kokonaan pois?
Terv. -teemuK

Anonyymi kirjoitti...

Jälleen erittäin ansiokas kirjoitus. Toivottavasti mahdollisimman moni sunnuntain päätöksestä vastuullinen sen lukisi.

Mietin Paavon lukuja hallitusohjelman suitsutuksessaan. Onkohan hän aivan kaikesta tietoinen? 100 euroa/kk ei kovinkaan monella realisoidu, koska niin moni on jo nyt ainakin harkinnanvaraisen toimeentulotuen varassa. Ennen toimeentulotukea lasketaan kaikki ensisijaiset etuudet. Eli todellinen korotus ei ole keskimäärin 100e vaan paljon vähemmän, koska tukijärjestelmät rokottavat toisiaan.

Merkittävämpi korotus on 6% toimeentulotukeen, tukeen joka todella määrittää minimielintason. Tätä 6% korotusta voi verrata siihen, että ruoan hinta kallistui viime vuonna 7% ja yleinen inflaatio laukkasi 3.5%. Ensin vuonna laukkaavat hinnat lisää, mutta uutta korotusta ei ole tulossa toimeentulotukeen.

Samaan aikaan kun ihmiset ovat ruokajonoissa, heitetään kauppojen ruoasta kymmeniä prosentteja roskiin pääosin vielä aivan syömäkelpoista tavaraa. Nykyään he yrittävät kaikin keinoin estää dyykkamisenkin.

Jokin tällaisessa maailmassa ei toimi. Se jokin pitäisi pystyä ymmärtämään ja sitä vastustamaan.

Jos Paavo noin suitsuttaa muutaman asteen käännöstä Kokoomuksesta poispäin, mutta kuitenkin tämän aivan saman lainalaisuuden sisällä, niin silloin voidaan välittömästi unohtaa kaikki puheet todellisesta vaihtoehdosta nykyiselle järjestelmälle.

Tuo mitä sanot "Euroopan IMF:stä" on myös aivan kamalaa. Yksityistetään, kurjistetaan, leikataan ja köyhimmät joutuvat pankkiirien ja poliitikkojen rötösten maksumiehiksi, systeemin potkittaviksi. Vasemmisto tuohon sitoutumassa? Missä solidaarisuus muiden maiden köyhille? Ei niin voi olla.

Tai sitten meillä ei enää ole todellista vasemmistoa. Enkä enää lainkaan tunnista sitä Paavoa, joka joskus puhui näistä samoista asioista vanussa.

Vielä tämän erheen voi sunnuntaina korjata. Tee kaikkesi sen eteen! Tsemppiä!

tauno lehtonen kirjoitti...

Siinäpä se. Tuskin tuossa ohjelmassa mukanaollen kannatus kasvaa.

T Nieminen kirjoitti...

Kiitos terävästä ja ytimeen menevästä kommentoinnista, Anna.

Tunnetun tamperelaisen romaanihenkilön lausahdusta muunnellen sanoisin, että on hienoa, että eduskuntaryhmässä on niitä, joiden päätä ei tällä kaikella hallituskohkaamisella ole sekotettu.

Jaakko Stenhäll kirjoitti...

Leikkaushallitus (vrt. enemmän veroilla tasapainottava hallitus) tästähän tuli vasta tällä toisella kierroksella. Olisi kannattanut olla silloin enemmän messissä.

Epävarmuustekijöiden tulkinta ja arvottaminen riippuu aina tulkitsijasta, mutta eläinsuojeluun ja luomuun on pakko ottaa kantaa. Ne kun eivät mitenkään väistämttä vaadi senttäkään lisärahaa, ja lainsäädännön kokonaisuudistuksessa painopisteen tuleekin olla olojen sääntelyssä niin, että valvovilla viranomaisilla riittää tiukempaa asteikkoa.

Kari Harju kirjoitti...

Varmasti Vasemmiston neuvottelijat ovat työskennelleet ahkearsti ja saaneet jotain hyvää ohjelmaan mukaan myös. Sillä sosialidemokratialla myös perusteella hallitukseen osallistumista.
Minulle ovat elämänmittaisesti olleet tärkeitä ja ovat ideologiset perusteet. Vasemmistoliitto olisi voinut olla ainoa merkittävä aidosti antikapitalistisesti ajattelevien kotipaikka, mutta osallistumalla Kokoomuksen ja SDP:n porvarilliseen hallitukseen se asennoituu sosialidemokraattisesti (vrt. Paavo Arhinmäki:"Elinaikanan ei ..."). Se on: toteutuu Erkki Tuomiojankin joitakin aikoja sitten ennustama Vasemmiston sulautuminen demareihin. Se käy niin, että seuraavissa parlamenttivaaleissa - ja jo kunnallisvaaleissa ensi vuonna - Vasemmistoliitto menettää kannatustaan edelleen. Silloin Vasemmistoliiton nykyiset demarit (joita riittää mm. ay-liikkeessä) siirtyvät avoimesti SDP:een ja loput eroavat ja häviävät poliittisesta elämästä. Hallitusratkaisulla tuodaan taas puolueen sisälle näkyviksi ristiriidat, jotka toki ovat olleet olemassa (sosialidemokratia/antikapitalismi). Tästä monet pitävät paljon. Samalla tuhoutuu se myönteinen kehitys mm. jäsenmäärässä ja aktiivisuudessa, mikä viimeisen vuoden aikana on saanut alun.
Jatkuu ehkä toisaalla, jos jaksan kiinnostua.

Anonyymi kirjoitti...

Älkää menkö tällaiseen hallitukseen. Äänestäjä

Timo Harakka kirjoitti...

"Osallistuminen hallitusohjelmaan ei tarkoita vain Kreikan mahdollisen lisärahan tukemista. Se tarkoittaa myös, että Vasemmistoliitto sitoutuu äänestämään EU:n vakaussopimuksen puolesta."
- Tämähän oli etukäteen selvää, kun kokoomuksen kanssa lähdetään hallitusneuvotteluihin. Jos tämä on kynnyskysymys, ei olisi kannattanut lähteä Säätytalolle ollenkaan.

Jorma Heikkinen kirjoitti...

Hyvin perusteltu Anna!

Jorma Heikkinen kirjoitti...

Näin six-pack leikkaa koulutusta:
Ammattikorkeakoulujärjestelmä: -51 milj.
Aalto-yliopiston ja muiden yliopistojen lisäraha:- 58 milj.
Lukioverkon karsiminen: - 30 milj.
Ammatillinen koulutus: - 28 milj.
Yliopistot: - 27 milj.
Suomen Akatemia: - 28,6 milj.
Oppisopimuskoulutus:- 21 milj.
Ammatillinen lisäkoulutus - 8 milj.
Opetusministeriö - 15 milj.
Yhteensä 266,6 milj
Jo nyt moni nuori jää ilman koulutuspaikkaa.

Anonyymi kirjoitti...

Olen kanssasi samaa mieltä.

Anonyymi kirjoitti...

Kari Harjun ajatukseen haluaisin sanoa näin uutena jäsenenä: liityin Vasemmistoliittoon, jotta se kaikin tavoin edistäisi omia tavoitteitaan, en siksi että pääsisin johonkin aidosti ajattelevien kotipaikkaan.

Kirsti-täti kirjoitti...

Eikö oppositiosta käsin voi vaikuttaa? Mitä PerSu sitten on tehnyt viimeiset pari vuotta, esim maahanmuuttajiin asennoitumisessa?
Vassin paikka on oppositiossa, sillä tuolla ohjelmalla edessä on matokuuri joka herättää protesteja. Jos Vas on hallituksessa, protesteja johtaa oikeisto, siis PerSujen kiivaimmat. Ne kohdistuvat toki lähinnä "mutiaisiin", mutta demokratialle ne ovat joka tapauksessa uhka.
Plus PerSujen yksinkertainen enemmistö v 2015 jälkeen - sitäkö toivomme?

Anonyymi kirjoitti...

"Tärkeitä asioita myös saavutettiin, esimerkiksi työttömyysetuuksien (100e) ja toimeentulotuen perusosan (25e) tasokorotukset"

Hallitusohjelmaan ei ole kirjattu toimeentulotuen perusosan tasokorotusta vaan siellä mainitaan vain että toimeentulotukea korotetaan vuoden 2012 alusta "noin 6%". Ei tarvitse olla kovinkaan kyyninen ymmärtääkseen, että tämä "noin 6%" pitää sisässään indeksikorotuksen, joka on nykyisellään reilut 3% ja joka olisi tullut toimeentulotukeen lisää v. 2012 alusta lähtien riippumatta hallituskokoonpanosta. Eli mitään 6% tasokorotusta ei ole tulossa vaan alle 3% tasokorotus, joka tarkoittaa 7-13e/kk henkilöä kohden. Tämän siis kaikkein köyhimmät saavat, eivät 25 euron tasokorotusta, 100 eurosta puhumattakaan.

Mikko kirjoitti...

Mun mielestäni velkamaissa tarvitaan yksityistämisiä ja julkisen omaisuuden myyntiä, jotta talous saadaan tasapainotettua.

Kun poliitikot ovat systemaattisesti sössineet talouspolitiikan hoitamisessa, tarvitaan välillä kovia lääkkeitä.

Anonyymi kirjoitti...

Mikä on sinun mielestäsi vaihtoehto tälle hallituspohjalle, tässä hist. konk. tilanteessa. Uudet vaalit ja persujen ylivoimainen kannatuksen kasvu ? kun näköjään demarit eivät halunneet hallituksen muodostajiksi ?
Veikkaan, että EU:n velkamaiden ongelmien ratkaisu on jotain ihan muuta kuin mitä nyt on näkyvissä, rahan syytäminen ei ole ratkaisu mihinkään. Olen Mikon kanssa samaa mieltä omaisuuden myynnistä.

Jussi O: kirjoitti...

Ensin pari uutistiivistystä:

"HS:n hallitusohjelmasta keräämien tietojen mukaan pienituloiset ovat lähivuosina hyötyjiä. Heitä auttaa etenkin hallitusohjelmassa sovittu kunnallisveron perusvähennyksen ja työtulovähennyksen korotus.

Perusvähennys koskee kaikkein pienituloisimpia, käytännössä sosiaalituilla tai hyvin pienillä palkkatuloilla eläviä. Verotus kevenee ehkä noin viidellä eurolla kuukaudessa. Työtulovähennys puolestaan helpottaa pieni- ja keskituloisten työntekijöiden verotaakkaa.

Työttömän peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea korotetaan heti vuoden alusta 100 eurolla, toimeentulotuen perusosaa nostetaan 6 prosentilla. Yksinhuoltajien toimeentulotukeen tulee vielä lisäkorotus. Asumistukea korotetaan myöhemmin."

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Pienituloiset+hyötyvät+lähivuosina+suurituloisille+keppiä+maltillisesti/1135267004551

Ongelmana voi olla se, että missä määrin toimeentulotuki laskee muiden tukien noustessa eli mikä tällöin on käytännön vaikutus. Ks. http://yle.fi/uutiset/teemat/vaalit_2011/2011/06/koyhimpien_elintasoon_ei_juuri_tiedossa_parannuksia_2672377.html?origin=rss

On se kuitenkin aika lailla parempi kuin 20 vuoteen, vai eikö vai?

Jussi O: kirjoitti...

Ja sitten, nyt kun vassin Rekola ja Kontula ovat listanneet huonoja puolia hallitusnegatiivisen kantansa perusteluksi, niin kokoilin itsekseni myönteistä talous- ja elinkeinopoliittista konkretiaa vassin ryhmäkohtaisista papereista
eli täältä: http://www.vasemmistoliitto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/1674-hallitusneuvottelujen-organisaatio-vasemmistoliitto.html

Siellä todetaan plussina:

Välttämättömien säästöjen kohdentuminen muualle kuin perusturvaan.

Ainoat tasaverolisäykset ympäristöveroja ja ”terveyshaitta”veroja (alkoholi, tupakka, makeiset).

Yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden vahvistaminen tuloeroja kaventamalla. Konkreettisia toimia:
+ Asuntolainojen korkojen verovähennysoikeuden vähennys, joka tehdään maltillisesti. Tämä lisää yhdenvertaisuutta vuokra-asumisen kanssa.
+ Kotitalousvähennyksen rajojen laskeminen (nykyisin 3 000pudotus 2 000 euroon, korvattava prosenttiosuus laskee 60:stä 45:een). (Kotitalousvähennys on kohdentunut eniten hyväosaisille.)
+ Pääomatuloveron korottaminen 30 % ja progressio 50 000 ylittävältä osalta 32 %
+ Suurten perintöjen ja lahjojen verotuksen kiristäminen korvaamaan osittain varallisuusveroa (uusi porras 16 %, 200 000 eur)
+ Pienituloisten verotuksen keventäminen (perusvähennys 2 250 eurosta 2 820 euroon ja työtulovähennyksen enimmäismäärän korottaminen 740 eurosta 830 euroon)
+ Listaamattomien yritysten verottomien osinkojen lasku 90 000:sta 60 000:een
+ Ruoan ja lääkkeiden alennettu alv säilyy yhdessä muiden alv-kantojen kanssa lehtiä ja kirjoja lukuun ottamatta (jälkimmäinen tietysti huono, ongelma on kuten vassin paperissakin todetaan sanomalehtien ja kirjojen, ei aikakauslehtien, puoli; vaikka ei pienituloisilla ennenkään ole kirjoja ollut juuri varaa ostaa muuten kuin divarista - ja harvoin sieltäkin -, niin olisin toivonut että tämä korotus olisi voitu välttää)

Euroopan laajuisen rahoitusmarkkinaveron ajaminen osana EU-politiikkaa (transaktiovero)
Pankkivero (malli auki, tavoite 170 milj. euroa)

Hallitus antaa tänä vuonna työllisyyslisätalousarvion, jolla lisätään nuorten ja pitkäaikaistyöttömien työllistymistä.
Työttömien työnhakijoiden asiakasnäkökulmaa vahvistetaan.

Hankintalain kynnysarvoja nostetaan, jottei julkisen sektorin tarvitse kilpailuttaa pieniä hankintoja. Samalla huomioidaan kilpailutettaessa jatkossa paremmin mm. työntekijöiden asemaan ja ympäristönäkökohtiin liittyvät kysymykset.
Julkisten palveluiden hankinnoista voidaan jatkossa helpommin päättää, ettei niitä tarvitse kilpailuttaa lainkaan

Hallitus omistajana sitoutuu pitkäjänteiseen valtionyhtiöiden henkilöstöpolitiikkaan (palattiin 12 vuoden takaiselle linjalle).
Palkitsemisen oikeudenmukaisuutta korostetaan ja todetaan, että myös henkilöstöä palkitaan mm henkilöstörahastojen kautta.
Tavoitteena vahvistaa omistusta kansallisesti tärkeissä yhtiöissä.

Kai kaikkien on pakko myöntää, että tämä on paras hallitusohjelma 20 vuoteen - vaikka edelleen itseänikin kirpaisevat etenkin koulutuspuolen säästöt, joita Kontula yllä mainitsee.

Harkinnassa, että mennäkö vai ei, näyttäis musta olevan nyt kyseessä se, että ollaanko idealisteja ja tarkemmasta päätöksenteosta ulkona neljä vuotta vai tehdäänkö reaalipolitiikkaa päätöksenteossa mukana ollen.

Sitten lisäisin itse vielä, että kiistellyn eu-tukimallin sisältöön ei voida vaikuttaa ainakaan persu-vetoisesta oppositiosta käsin. Neljän vuoden päästä ne ratkaisut on jo tehty, ja silloin ihan sama, onko vassin suosio 7 vai 10 prosenttia.

Jussi O: kirjoitti...

Kirsti-täti, maahanmuuttajiin asennoituminen on muutettu netissä, foorumeilla ja kommenttiketjuissa, persut ainoastaan ovat ratsastaneet opportunistisesti tällä liikkeellä. Ei siis ole verrattavissa tavanomaiseen oppositiossa työskentelyyn.

Tapani laine kirjoitti...

Hyviä kommentteja. Kirjoittakaa niitä myös punakynässä hallitusohjelmaan ja sen liitteisiin. Kyllä lopputus on se, ettei tuollaista ohjelmaa voi kannattaa eikä tuollaiseen kokoomuksen kelkkaan voi lähteä.

Pekka Nieminen kirjoitti...

Tuen suuresti Annan johtopäätöstä.

Olen hämmentynyt siitä kuinka helppoa oli sitoa Vasemmistoliitto sateenkaarihallitukseen.

Anonyymi kirjoitti...

Oikea ja rohkea arvio tilanteesta, Anna. Hienoa!

Hallitukseen ei pidä mennä!

Tulevat leikkaukset purevat kaikkein eniten meistä köyhimpiä ja vähäosaisimpia. Ja se tulee syömään Vasemmistoliiton kannatusta vääjämättä ollessamme siinä hallituksessa, joka heidän elämäänsä entisestään kurjistaa.

Ei ole häpeä puolustaa oppositiossa vähäosaisia, jos vaihtoehtona on hallituksen äänettömänä "yhtiömiehenä" puolustaa uusliberaalia kyykytystä.

Lisäksi Nato- ja Afganistan-hallitusohjelmakirjauksissa on vasureiden takinkäännän aineksia.

EU:n tuki- ja vakaussopimuksia eduskunnassa käsiteltäessä ne napit sitten todella palttoosta lentelevät hallituksessa oltaessa, sillä erivapauksia ei varmasti hyväksytä.

Kreikan lisälainasta päätetään pikapuolin ja pysyvä vakausmekanismi(EVM) sitten tietää kylmää uusliberalistista kyytiä jäsenmaissa.

Jos näissä sijoittajien tukiaistalkoissa todella huonosti käy, niin kaavaillut leikkauslistat ovat vain pientä harjoittelua tulevien rinnalla.

Valitettavasti hallitukseen menoa tuskin enää puoluevaltuustossa tyrmätään, sillä sen verran voimakkaasti vastuunkantoa on julkisuudessa rummutettu ja junttaus on ollut sen mukaista.

Esa Tikkala kirjoitti...

Vasemmistoliiton mukaanmeno nykyiseen kokoomusjohtoiseen ja politiikan perusteita muuttamattomaan hallitukseen on katastrofaalista. Anna Kontula perustelee yllä näkemyksensä hyvin osoittaen että hänen rohkea toimintansa jatkuu myös eduskuntatasolla ja vastaa rehellisellä tavalla siihen mitä vaikkapa kuntatason leikkaukset tulevat tavallisille ihmisille mutta ennenkaikkea köyhimmille merkitsemään.

Esa Tikkala
musiikinopettaja Rovaniemeltä

Anonyymi kirjoitti...

Ilmeisesti olisi taas parempi jäädä oppositioon kun se on nämä viimevuodet toiminut niin hyvin. Kannatus on ollut kokoajan laskussa kuitenkin, niin kyllä sitä vastuuta edes kannattaa mielestäni edes kokeilla. Ei sellaista hallitusta, realistisesti ole näköpiirissä missä kaikki "minun" tavoitteet tulee saavutetuksi, joten pitää yrittää niillä korteilla mitä on käytössä.
Sitten kun ääniä tulee yli kaksikymmentä prosenttia niin voi alkaa esittämään kovempia vaatimuksia.

Sammalkieli kirjoitti...

Mahtaakohan tuo perusturvan parannus korvata edes inflaation vaikutuksia? Kahvipaketin hinta on noin kaksinkertaistunut neljässä vuodessa.

Nina Jaakkola kirjoitti...

Sitä kahdenkymmenen prosentin kannatusta ei ikinä saavuteta lähtemällä mukaan tällaisiin hallituksiin. Mutta se olisi ihan mahdollista saavuttaa, kuten Persujen jytky osoittaa. Puoluevaltuuston enemmistö selvästi ei tunnu uskovan kannatuksen koskaan nousevan yli 10 prosentin ja tämä on itsensätoteuttava profetia.

Sami M. kirjoitti...

Anna: Se, että mainitset kyseessä olevan leikkaushallitus, niin tuliko tämä tieto yllätyksenä sinulle? Olisiko mielestäsi ollut vaihtoehtona sellainen hallituspohja, jossa ei olisi tehty leikkauksia ollenkaan? Jos vastauksesi on, että vaihtoehtona olisi ollut jättäytyä pois hallituksesta, sillä syyllä että Vasemmistoliitto ei halua olla mukana hallituksessa, joka tekee leikkauksia. Siinä tapauksessa kysymykseni on, että eikö tämä olisi itsekkyyden huipentuma? Jättäytyä pois hallituksesta vain pelkona se, miten kansa reagoi seuraavissa vaaleissa aikana, jolloin tarvittaisiin todellista vastuunkantoa yhteisistä asioista.

Anonyymi kirjoitti...

Ei kai vastuunkanto sitä tarkoita, että hylkää poliittiset periaatteensa?
Se kuvastaa paremminkin poliittista tyhmyyttä.
Sellaisessa vastuunkannossa tahtoo loppua kannattajat.

Suosittelen professori Heikki Patomäen blogia (20.6.) vasureiden "farssista".

Riitta kirjoitti...

+ Kotitalousvähennyksen rajojen laskeminen (nykyisin 3 000 pudotus 2 000 euroon, korvattava prosenttiosuus laskee 60:stä 45:een). (Kotitalousvähennys on kohdentunut eniten hyväosaisille.)

Riippuu siitä, miten kohdentuminen määritellään. Tällä tavalla on myös syntynyt työpaikkoja. Uskon kyllä näiden työpaikkojen säilyvän, vaikka kotitalousvähennys pienenee.

Anna Kontula kirjoitti...

Samille: Suomen talouden ongelmat johtuvat siitä, että kokoomus-keskusta ovat vuosikausia alentaneet hyvätuloisten verotusta. Ei kai sitä rahaa ole, jos ei veroja kerätä. Minusta porvarit olisivat kaikin mokomin saaneet selvittää aiheuttamansa sotkut itse.

Muttamutta. Vaihtoehtoja leikkauksille on toki tässäkin tilanteessa. Vasemmistoliiton sivuilta löydät taustapapereita, joissa ei ainoastaan ehdoteta talouden tasapainottamista ilman leikkauksia, vaan jopa huomattavia parannuksia perusturvaan ja palveluihin. Ne rahoitetaan lähinnä lisäämällä verotuksen progressiota ja kohdistamalla verorasitusta tuloluokkien yläpäähän.

Esimerkiksi koko kuntien rahoitusvaje voitaisiin paikata sillä, että myös pääomatulot saatettaisiin kunnallisverotuksen piiriin. Eikö olisi vain kohtuullista, että myös pääomatuloja saavat kuntalaiset osallistuisivat käyttämiensä palvelujen kustannuksiin?

Anonyymi kirjoitti...

On hämmästyttävää kuinka asiantuntijat ja suuri osa Euroopan vasemmistoa ovat täysin hampaattomia ja näköalattomia kun Euroopan Unionissa riistetään ja ryövätään EUn jäsenmaita ja kansalaisia vakaussopimuksen nimissä.

Samanlainen, yhtä julma ja härski riistäminen on käynyt mahdottomaksi kansallisesti valtioiden sisällä luokkien riistona. Siitä vasemmisto Karl Marxista lähtien on pitänyt huolen, mutta nyt kun riisto on massiivisempaa ja globaalimpaa asiantuntijoita, tietoa, tiedettä taistella ryöväystä vastaan ei ole.

Hyvin vähälle huomiolle on jäänyt hallitusohjelman puolustuspoliittinen osio, vaikka ohjelman perusteella kokoomus on saanut hilatuksi Suomen taas askeleen lähemmäksi USAn etupiiriä, Natoa ja sotaa.

Suomessa vasemmisto ja asiantuntijat eivät keskustele mm. siitä, että Pentagonin suunnitelmissa on saartaa Venäjä sotilaallisesti Naton avulla ja siihen se tarvitsee Suomea ja kokoomusta, että Nato ei ole puolustusjärjestö, koska sillä ei ole sellaisia aseita eikä strategioita, että Nato on häviäjä, joka ei ole voittanut yhtäkään käymistään sodista, että Nato on järjettömän kallis sotilasliitto johtuen sen tavasta varustautua, aseistautua ja käydä sotaa, että Nato on uskottavuuskriisissä, koska sen rahoitus on kriisissä eivätkä Nato-maat enää noudata Naton pyhään puolustusartiklaa, artikla 5:ttä.

Täytyy myös nähdä, että puolustuspolitiikan osalta kokoomus on rakentanut hallitusohjelmaa luottaen siihen, että se saa USAn ja Naton intressejä ajavan Niinistön presidentiksi, jolloin Suomen liittäminen Natoon on presidentin ja hallituksen toimin lähempänä kuin koskaan.

Huomattakoon vielä, että Venäjän turvallisuusstrategiadsa vuoteen 2020 Nato on määritelty ja nimetty Venäjän suurimmaksi uhkaksi. Venäjällä arvioidaan, että USA ja Nato hyökkäävät Venäjälle maan luonnonrikkauksien vuoksi 20-50 vuoden kuluessa.

Anonyymi kirjoitti...

Kaksi VAS:n kansanedustajaa on äänestänyt hallituksen luottamusta vastaan. Toivoisin, että olisi useampia kansanedustajia, jotka pitävät kiinni puolueen vaaliohjelmasta. Jäsenistöltä ja kannattajilta olisi kyllä tukea tulossa.

Anonyymi kirjoitti...

Sen muistion vuotaminen sieltä harmaantalouden työryhmästä Voimalehdelle oli varsin rohkea ja suoraselkäinen teko.
Kiva kun me tavallisetkin tallaajat pääsemme näin joskus kurkistamaan politiikan kulisseihin vaikka nuo, sikäli varsin pöyristyttävät, kokoomuksen ja ruotsalaisten kannat olivat jo asioita seuraavien tiedosso.
Mielenkiintoista sikälikin että tässä ylintä päätäntävaltaa lainsäädäntötyössä maassa käyttävät tahot kertovat varsin avoimesti kannattavansa lainvastaisia menettelyjä harmaaseen talouteen liittyvissä kysymyksissä.

Anonyymi kirjoitti...

Annako sen Gustaffsonin työryhmän muistion vuoti ?

pekka nieminen kirjoitti...

Mikä on Euroopan vakaussopimus?