20.10.08

Maksuton joukkoliikenne ei ole huuhaata

Viikonlopun vaalipaneelissa kokoomusministeri Jan Vapaavuori otti ilmeisen mietityn ja sofistikoituneen kannan maksuttomaan joukkoliikenteeseen: sen on hänestä ”pelkkää huuhaata”.

Minä kannatan maksutonta joukkoliikennettä. Sillä julkista liikennettä saadaan sujuvammaksi ja helpommaksi.

Arvelen, että Vapaavuoren mielestä maksuton joukkoliikenne tuntuu huuhaalta siksi, että Suomessa siitä on totuttu maksamaan. Samalla tavoin pidämme itsestäänselvyytenä, että tien käyttäminen yksityisautolla, kirjojen lainaaminen kirjastosta ja peruskoulu ovat maksuttomia. (Jopa kokoomuslainen miettii kahdesti, ennen kuin lähtee esittämään niihin maksuja.)

Ei kuitenkaan ole olemassa mitään luonnonlakia, jonka mukaan jostain palvelusta pitäisi kerätä maksu ja toisesta ei. Monissa maissa koulutus, kirjasto ja tien käyttö maksavat. Myös maksuttomasta joukkoliikenteestä on paljon esimerkkejä.

Maksuton julkinen liikenne ei tietenkään ole ilmaista. Helsingissä Vapaa liikkuvuus –verkosto laskee, että se toteuttaminen edellyttäisi 1,25% kunnallisveron korotusta. Kuitenkin jopa 80 % kuntalaisista hyötyisi taloudellisesti, kun matkalippuja ei enää kyseltäisi. Muutoksen häviäjiksi jäisivät lähinnä sellaiset vapaavuoret, jotka eivät julkisia käytä ja/tai joiden tulot ovat huomattavan suuret.

Julkista liikennettä tarvitaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, mutta joukkoliikenne ei ole vain ympäristökysymys. Urbaanissa ympäristössä liikkuminen on yhteiskuntaan kuulumisen kannalta tärkeää. Kaupunki ei ole vapaa eikä yhteinen, jos kaikilla ei ole mahdollisuutta tulla ja osallistua.

13 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Muistaakseni Aamulehdessä oli artikkeli, jossa kerrottiin kokeilusta joka oli tehty jossain muussa maassa (valitettavasti en nyt muista tämän tarkemmin). Tulos oli kuitenkin että linja-autoissa hengailtiin muuten vaan, ja niitä ei enää koettu "arvokkaiksi". Eli tässä kohtaa olisin eri mieltä. Maksun tulee olla alhainen, mutta sitä ei saa poistaa.

Anonyymi kirjoitti...

Ilmainen joukkoliikenne todennäköisesti lisäisi liikenteen kuormitusta. Ja esim. Tampereen busseissa joutuu jo nyt säännöllisesti seisomaan klo. 16-17 välillä.

Monet nyt kävelevät tai pyöräilevät kulkisivat enemmän lyhyitäkin matkoja busseilla tai raitiovaunuilla. Ja nuoriso todennäköisesti ryhtyisi viettämään aikaa ilmaisilla kiertoajeluilla.

Anonyymi kirjoitti...

Tarkoitus kai olisikin, että yhä useampi kulkisi julkisilla kulkuneuvoilla - eikä henkilöautoilla. Muutama maleksija bussissa ei minun mielestäni haittaa, jos sillä saadaan autot pois keskustaa ruuhkauttamasta. Ja henkilöautoissa sitä vasta vietetään aikaa kiertoajeluilla, yleensä 1 ihminen per auto! Tietysti klo 16-17 välillä ja muutenkin pitäisi lisätä bussivuoroja tarvetta vastaavaksi. Olennaista Tampereella on kuitenkin, että saadaan pian se ratikka liikenneongelmaa helpottamaan. Ilmaisuus on kannatettava tavoite, ja ensiaskeleena roima alennus lippujen hintoihin!

Anonyymi kirjoitti...

Mitäs me konduktöörit sitten teemme? Vaikka sanotaan että lipunmyynti on vain pieni osa työtämme, todellisuudessa duuni on 80-90% sitä. Puhumattakaan lipputoimistojen väestä joka ei muuta teekkään kuin myy lippuja.

Kannatan Vasemmistoliiton ja Vasemmistonuorten aatemaailmaa, mutta tähän asiaan suhtaudun varauksella. Minulla on tässä oma lehmä ojassa...

Bussi ja -ratikkamaailmassa asia on tietysti eri. Siellähän kuskin tärkein tehtävä on kuljettaa liikennevälinettään, ei myydä lippuja.

Mikä muuten on vasemmistonuorten kanta miehittämättömiin metroihin?

Anna Kontula kirjoitti...

Realistista on aloittaa lippujen poistamisen lähiliikenteestä - tällä hetkellä sitä on raiteilla lähinnä vain pääkaupunkiseudulla, eikä lippujen tarkastukseen juurikaan kuluteta resursseja.

Tärkeää on, ettei kenenkään työpaikkoja olla viemässä. Jos julkisen liikenteen käyttö lisääntyisi toivotusti yksityisautojen kustannuksella, se merkitsisi pikemminkin työvoiman lisäystä tai ainakin pysymistä ennallaan. Mutta pitemmällä aikavälillä ajattelen, että lipunmyyjät voisivat tehdä jotain muuta tärkeää. Onhan lippujen osto jo nyt siirretty lipputoimistoista pitkälti itsepalveluksi nettiin ja automaatteihin. Taitaa käydä niin kuin pankeissa, ettei tiskiltä kohta enää saa palvelua maksamatta lisähintaa, mikä on sääli.

En tiedä Vasemmistonuorten kantaa miehittämättömiin metroihin; siihen osaisi varmaan vastata Vanun puheenjohtaja Jussi Saramo. Itse en ole ajatuksesta hirveän innostunut: minusta on mukava, että kun mennään kovaa pimeässä maan alla, mukana on joku systeemiä tunteva.

Anonyymi kirjoitti...

Pakko jatkaa hieman tätä konduktööriteemaa. (Pitäisi varmaan rekisteröityä niin ei tarvitsisi kirjoitella anonyyminä.)

Kun VR:n lähiliikenteen lipuntarkastus siirtyi YTV:n haltuun, on tarkastustoiminta muuttunut junissa tehokkaammaksi ja näkyvämmäksi.

Tietenkin 80 euron tarkastusmaksu on aika tyly. Varsinkin kun otetaan huomioon, että YTV vuodesta toiseen nostaa lippujen hintaa. Tällä tahdilla pääkaupunkiseudun raideliikenne lipsuu pikkuhiljaa pois kaikista pienituloisimpien ulottuvilta. Hintoja tulisi mielestäni ehdottomasti ainakin laskea.

Kortinlukijoista ja nettilipuista huolimatta lippuja myydään junissa niin paljon, ettei kaikkia asiakkaita aina ehdi edes palvella. Näistä erilaisista lipunmyyntikanavista huolimatta lipunmyynti junissa ja asemilla on vain lisääntynyt entisestään. Tämä johtuu tietenkin siitä, että matkustajamäärät ovat nousseet. Töitä siis riittää.

Minulla on työuraa vielä 40 vuotta jäljellä, ja tahtoisin työskennellä jatkossakin VR:llä asiakaspalvelun parissa. Veturinkuljettajan tai konepajan hommat eivät minua juuri kiinnosta. Juttelen mieluummin ihmisten, en pyörälaippojen kanssa :)

Oli miten oli, vasemmistoa aion kuitenkin huomisen vaaleissa äänestää!

Anna Kontula kirjoitti...

Hienoa, onneksi olkoon äänestysvalinnasta. Kunpa ihmiset ympäri Suomen lähtisivät vaalipäivänä liikkeelle!

Kiitos tietojeni päivittämisestä. Itse olen miettinyt, että asiakaspalvelutyössä voisi tehdä muutakin kuin myydä lippuja. Esimerkiksi jotkut kokevat metron turvattomaksi varsinkin hiljaiseen aikaan, kun ainoa henkilökunnan edustaja on kuljettaja ohjaamossa. Ja eikös konduktöörien tehtävänä ole paitsi lippujen myynti, myös matkustajien neuvonta ja auttaminen? Se on varmaan mukavampaakin kuin mainitsemasi tarkastusmaksujen periminen...

Joka tapauksessa on ehdottoman tärkeää edistää joukkoliikennettä, se on niin konduktöörien, kuljettajien kuin matkustajien yhteinen etu. Ensi vaiheessa onkin realistista tavoitella reilua alennusta lippujen hintoihin. Ilmainen joukkoliikenne on pidemmän tähtäimen unelma. Ja unelmista ei pidä luopua!

Anonyymi kirjoitti...

Haluaisin myös konduktöörinä herätellä ajatuksia maksuttomasta joukkoliikenteestä. Junissa on jo nyt paljon häiröitä ja liputtomia matkaajia, joiden ainoa tarkoitus on kuluttaa aikaansa ja olla poissa sateesta/kylmästä. Mikäli konduktöörien ammattikunta poistuu junista, ja niin tulee käymään, mikäli liikenne muuttuu maksuttomaksi, niin seurauksena on sotketut/hajotetut junarungot, asunnottomat "muttavat" juniin, narkomaanit, nuoriso, muut tyhjäntoimittajat valtaavat tavallisten matkaajien paikat. Junat muuttuvat ihmisten jätösten kuljetuspaikoiksi(oksennusta,ulosteita,verta), joissa ei kukaan halua/uskalla matkustaa. Ihmettelenpä vaan kenen edun mukaista tämä on? Lippujen hinnat ovat kyllä pieni tuloisille kohtuuttomat, siitä olen samaa mieltä.
Tietysti tässä on oma lehmä ojassa työn puolesta, mutta ensisijaisesti junat on kuitenkin tarkoitettu kulkuneuvoiski paikasta toiseen, ei oleskelupisteiksi. Joten miksi ihmisten pitäisi voida atkustaa ilmaiseksi, eihän edes fillarilla voi polkea ilmaiseksi, normaalistihan senkin joutuu rahoittamaan ja myös huoltamaan.
Eriävästä mielipiteestä tähän asiaan, aion kuitenkin äänestää vasemmistopuoluetta!

Kuntsa kirjoitti...

Onnea Anna! Ääniä on kertynyt jo nyt yhtä paljon kuin viime vaaleissa, joten kai sitä uskaltaa onnitella!

Onnea myös hatun ja miekan johdosta!

Anonyymi kirjoitti...

Joukkoliikenne on ehdottomasti kannatettavaa ja pitkän päälle liikkumisen tulisi perustua siihen, yksityisautoilua tulisi rajoittaa.

Maksuton joukkoliikenne kuitenkin on kuin onkin huuhaata. Tällä hetkellä joukkoliikennettä käyttämättömät ihmiset eivät todellakaan kulje omilla autoillaan siitä syystä, että joukkoliikenne olisi liian kallista. Päinvastoin, he ovat niitä, joilla on varaa valita. He valitsevat yksityisautoilun, koska joukkoliikenne on heidän kannaltaan toimimatonta: vuoroja on liian vähän, vaihdot vievät aikaa ja kävelymatkoja kertyy. Jos kaiken tämän lisäksi vielä ilmaisen joukkoliikenteen ansiosta bussit olisivat täpötäynnä, voin kuvitella, että nämä ihmiset pysyisivät entistä tiukemmin autonsa ratissa.

Tietenkin jos bensan hinta huimasti nousee, voi vaaka yksityisautoilijoillakin kallistua joukkoliikenteen puoleen. Mutta ehkä sitäkään ei niillä kustannuksilla olisi varaa pitää ilmaisena.

Mielestäni ratkaisu on kattava (=houkutteleva) julkinen liikenne ja sitä tukeva kaavoitus.

Anna Kontula kirjoitti...

Pitää paikkansa osittain: paljon on toki niitä, jotka korvaavat joukkoliikenteen yksityisautoilla juuri mainitsemistasi syistä. Tähänhän monet vihreät perustavat argumenttinsa sille, miksei hintoja tarvitsisi laskea.

Kuitenkin maksuttomassa joukkoliikenteessä on kyse myös sosiaalisesta tasa-arvosta, sillä kyllä, kaikilla ei ole varaa joukkoliikenteeseen edes nykyhinnoilla. Tiedän maahanmuuttajalapsia, jotka kävelevät keskikaupungilta Hervantaan harrastuksen vuoksi. Tuttavapiiriini kuuluu myös eläkeläinen, joka on jättänyt harrastamisen, koska ei selviä sellaisista matkoista.

Kaupunkitilan ihanteena on, että se olisi kaikille avoin ja esteetön. Uusin mielipidekirjoitukseni tästä aiheesta löytyy täältä.

Anonyymi kirjoitti...

Valitettavasti ympäristön (ja väestön lihavuusepidemian) kannalta ongelma ovat yksityisautoilijat, eivät ne, jotka varojen puutteen takia joutuvat kävelemään. Kannatan ehdottomasti sosiaalisen tasa-arvon edistämistä sekä avointa ja esteetöntä kaupunkitilaa, mutta muilla keinoilla.

Kari Harju kirjoitti...

Ei ole minustakaan huuhaata ja sen vuoksi tein elokuussa 2008 kuntalaisaloitteen, jota sen jälkeen en ole saanut kiinni - en tosin paljon etsinytkään, se on koepallo siitä kuinka tämä 'avoimuus' toimii. Aloite lyötyy linkistä http://harjunkari.blogspot.com/2008/08/kuntalaisaloite-25082008-joukkoliikenne.html. Terveisin. Kari