Loman pieniäisoja iloja: eilen helsinkiläinen ystäväni Tapio Laakso (käytän koko nimeä, koska tiedän ettei hän seuraa blogiani. Näin Tapsa tulee surffanneeksi tänne kun seuraavan kerran googlaa omalla nimellään…) tekstasi iltakymmeneltä, ilmoitti istuvansa parhaillaan Koskipuistossa hyvässä seurassa ja kutsui mukaan. Kolmen lapsen työssäkäyvälle äidille on tosi luksusta lähteä extemporee puistoon iltamyöhällä, eläköön kesäloma! Sitä paitsi ilta oli tosi kiva, paikalla oli vihreitä nuoria sieltä parhaasta päästä.
Da Vinci –koodin innoittamana kävimme yhteensointuvan väittelyn faktasta ja fiktiosta kirjallisuudessa. Opustahan on moitittu siitä, että siinä esitetään muka faktoina keksittyjä lähteitä ja auktoriteetteja. Totta onkin, että ilman teologian cumlaudea huomaa, että romaani ei täytä tasapuolisen argumentoinnin saati sitten tieteellisen julkaisun kriteerejä.
Oma pointtini kuitenkin oli, että valitessaan tyylilajikseen fiktiivisen romaanin, kirjailija on jo vapautunut velvollisuudesta sellaiseen totuudellisuuteen, jota akateemiselta tutkimukselta tai vaikka lehtikirjoittelulta edellytettäisiin. Fiktion pelisäännöt ovat erilaiset. Ajattelen, että fiktiollakin on tietty totuudellisuuden vaatimus, mutta että sen tehtävänä on kaikuluodata ja formuloida totuuden eri tasoja. Varmasti jokainen on joskus fiktiota lukiessaan kokenut teoksen avaavan lukijalleen paremman ymmärryksen itseensä, johonkin sellaiseen kokemuksen, tulkinnan tai tunteiden syväkerrostumaan, johon äärimmäisen harva tieteellinen tutkimus ulottuu. Tässä mielessä fiktio voi olla hirveän totta.
3 kommenttia:
Olet tietty yleisesti ottaen oikeassa. Itse olen kuitenkin Dan Brownin lausunnoista saanut sen käsityksen, ettei mies itse pidä kirjaansa puhtaasti fiktion kriteereille alistettavana, vaan osittain historiallisena tutkielmana. En toki ole perehtynyt asiaan, joten voin olla käsittänyt jotain nyansseja väärinkin.
Hei theokratie. En minäkään ole Brown-asiantuntija, mutta kysymys on laajemmin kiinnostava. Toinen hyvä esimerkki Historiallisen tutkimuksen pukemisesta romaanimuotoon on nuoruuteni lempparikirja, Teyn "Ajan tytär". Se on rakennettu murhadekkariksi, mutta romuttaa historiallisiin lähteisiin tukeutuen myyttiä Richard kolmosesta julmana diktaattorina.
Silloinkin kun romaani perustuu faktalähteisiin, valitsemalla fiktion muodon kirjailija määrittele tuotantonsa arviointikriteerit. Ehkä tämä on se ero "asiateksteihin"?
Lässyn Lässyn on pääasiallinen vasemmistoliittolaisten tapa esittää asioita. Toivottavasti vältymme tältä punavihreältä eli siis ruskealta
p.......a vaalikampanjan aikana.
Lähetä kommentti